BM Sport og MHO-Co Racing repræsenterede Dannebrog og C1 Scandinavia ved årets 24 timers 2CV & C1-løb på Spa-Francorchamps.
Tanken om at køre Citroën C1 rundt på én af de mest legendariske racerbaner kan for nogle give samme fornemmelse som weekendtur til Harzen med svigerfamilien. Men det er fordi de ikke har prøvet det – altså Spa med en C1’er.
I et felt med mere end 100 C1’ere og stærkt modificerede 2CV’ere var BM Sport og MHO-CO Racing klar til en af de weekender, man ikke vil hjem fra. Efter en god træning sluttede Spa-weekenden dog før tid for det esbjergensiske MHO-CO Racing, der efter en afkørsel måtte opgive at komme til start i løbet.
BM Sport brugte kvalifikationen på at få gjort Søren Larsen og Bent Dyhre Hansen helt skarpe på banen og sikrede en startplacering som nummer 90 – 18 placeringer bedre end i fjor. Men da først starten gik, kom der for alvor fart i danskerbilen.
Søren Larsen startede løbet og kunne efter et par stabile stint overlade bilen til Sebastian Petersen. Da Per Bernd havde afsluttet sit stint var bilen fremme på 52. pladsen.
I løbet af de 24 timer var der flere situationer og hændelser, som kostede placeringer, men alle kørere leverede en stærk indsats og fik bilen hjem på 62. pladsen uden tekniske problemer.
Hurtigste mand på danskerbilen var Bent Dyhre Hansen, som følte sig hjemme på banen og kørte ganske konkurrencedygtige omgangstider i løbet af sine stints.
At bilen kørte fejlfrit i løbet af alle 24 timer viser, at en C1-racer kan være vejen til en økonomisk overskuelig sæson i motorsporten:
– Det var et fedt løb. Spa er nem at lære, men svær at mestre, og jeg synes at vi fik et godt resultat med hjem, vores erfaring taget i betragtning. Bilen var sat op som den kørte i de to løb på Ring Djursland, og den er bestemt konkurrencedygtig i forhold til de andre landes reglementer, siger Per Bernd, som ikke brugte meget tid på servicering af bilen undervejs i løbet:
– Vi havde et par ture af banen, jeg selv inklusive, og i dén forbindelse skal der jo være noget som skal justeres på. Men derudover har bilen kørt som en drøm. Vi har brugt seks dæk, to sæt bremseklodser og omkring 350 liter benzin. Det er altså til at overskue, siger han.
Næste langtur for BM Sport og passionerede C1-racerkørere bliver et specielt 24 timers-løb på Estoril i Portugal den 5-8. december. Den tidligere F1-bane lægger asfalt til 3×8 timers racerløb, som i alt bliver til 24 timer, og to danske biler er allerede tilmeldt. Ønsker du også at prøve kræfter med langdistanceløb i 20 graders varme i december kan du tage kontakt til Per Bernd på telefon 5380 1093.
Foto: C1S & Hugo Xhrouet