Vinderen er den, der har teknikken og modet

Bent Dyhre Hansen fik i efteråret hele to 24 timers-løb under bæltet. Ikke i de +300 hestes biler, han normalt har kørt løb i på de danske baner, men i en Citroën C1 med under 100 hestekræfter.

Sådan en oplevelse ville man ikke tro var noget særligt. Ikke desto mindre var det med store smil at Bent og teamkammeraterne Per Bernd og Sebastian Petersen tog fra 2023’s sidste langdistanceløb.

– Det er en fantastisk oplevelse at køre et 24 timers-løb, og det synes jeg at alle racerkørere bør opleve på et tidspunkt. Det er noget helt særligt at køre ræs om natten, og endnu mere klokken seks om morgenen, hvor solen står så lavt og blænder én så meget, at man dårligt kan se apex. Det kræver så meget ekstra planlægning og teamwork alene at komme igennem; det er benhårdt, men det er en rigtig fed følelse, siger Bent Dyhre Hansen, som var positivt overrasket over den lille C1-racer på banen:

– Den er jo uhyre letkørt, og topfarten på de 155-160 km/t er jo ikke vildt i forhold til mange andre biler. Men det, at alle andre har det samme at gøre godt med gør, at man kan køre side-om-side med en anden bil et par hundrede meter ned ad langsiden og så må man se, hvem der bremser sidst og har teknikken til at komme bedst gennem svinget, fortæller Bent Dyhre Hansen, som undervejs fik respekt for den lille racer, der bare blev ved og ved med at køre.

– Et 24 timers-løb er langt, uanset hvilken bil, du kører i. Men for at vinde i sådan noget C1-ræs er du nødt til at presse dig selv og bilen 100 procent fra start til slut – og så er man altså træt efter et døgn, griner Bent, som har en klar anbefaling:

– Jeg har ikke haft mulighed for at prøve C1’eren på en dansk bane, men 24 timers-løb i sådan én kan jeg roligt anbefale andre at give sig i kast med. Det er en unik oplevelse og utroligt meget ræs for pengene.

Teamet sluttede 24 timers-løbet på en samlet ottendeplads og som nummer tre i deres klasse. Af 54 startende biler var det ganske tilfredsstillende – især taget i betragtning, at danskerbilen startede på 48. pladsen efter et teknisk problem i både træning og tidtagning.